3 etapy jakie musisz przejść podczas projektowania gry

3 etapy jakie musisz przejść podczas projektowania gry
W dzisiejszych czasach mamy tyle rodzajów gier, że ciężko jest opracować jedną spójną metodykę pracy nad grą, która byłaby idealna do pracy nad każdym projektem. Co studio to inne metodyki, co gra to inne podejście. Jedni wykorzystują manifest Agile i idące z nim metodyki Scrum, kolejni pracują według podejścia "Programowania ekstremalnego", lub tworzą przyrostowo. Jeszcze inni kreują na potrzeby własnego projektu kompletny misz-masz wszystkich metodyk, lub zatracają się w niezgrabnym modelu kaskadowym.
 
Zdefiniowanie krok po kroku właściwych metodyk pracy przy produkcji gry wideo jest niemożliwe. Każdy projekt rządzi się swoimi prawami i potrzebne jest dobieranie do niego metodyk i technik w sposób indywidualny.
 
Jeśli nie będziemy znać na początku wszystkich wymagań i specyfikacji danego projektu, będzie nam łatwiej podejść do niego w sposób "scrumowy", lub wykorzystując techniki programowania ekstremalnego (XP). Z kolei gdy z góry znamy wszystkie wymagania i specyfikacje projektu,  wykorzystanie Scruma może okazać się mniej produktywne niż wykorzystanie np. tworzenia przyrostowego.
 
Metodyk i technik jest cała masa i ciągle się one zmieniają, lecz możemy każdy projekt gry wideo podzielić na trzy główne etapy, które są niezbędne do jej wyprodukowania. Każdy z tych etapów zawiera pewną ilość zadań projektowych do opracowania zanim będzie można przejść do etapu kolejnego.
 

ETAP 1 - KONCEPCYJNY

 

etap koncepcyjny projektowania gry wideo

To w tym etapie podejmujesz najistotniejsze decyzję odnośnie swojej gry. Definiujesz elementy gry, które będą dla niej samej najważniejsze, a ich zmiana w kolejnym etapie produkcji może nieść ze sobą masę dodatkowej roboty. Traktuj ten etap jak wylewanie fundamentów pod Twój nowy budynek jaki masz zamiar postawić na swojej działce. Kiedy już zdecydujesz co chcesz wybudować i wylejesz fundamenty, nie możesz potem powiedzieć, że tak naprawdę chciałeś stodołę, a nie mały domek letniskowy.
 
Prosta zasada. Gdy już rozpoczniesz etap produkcyjny (kolejny po koncepcyjnym), nie wolno Ci dokonywać zmian w elementach koncepcyjnych swojej gry.
 
Najważniejsze elementy jakie czekają na Ciebie do opracowania podczas etapu koncepcyjnego to:
 
  • Koncepcja gry, czyli ogólny opis idei, w jaki sposób zamierzasz dostarczyć rozrywkę graczowi Twojej gry.
  • Docelowa grupa odbiorców. Nie pomijaj tego kroku, jeśli chcesz naprawdę zarobić na swojej grze - to jest najważniejszy punkt jaki powinieneś opracować.
  • Role jakie gracz będzie mógł przyjąć podczas gry (kim będzie, co będzie mógł robić),
  • Osiagniecia i to co gracz będzie mógł zrealizować i osiągnąć podczas gry.
 

ETAP 2 - PRODUKCYJNY

 

etap produkcji gry wideo

Etap produkcyjny to ten moment właściwego tworzenia gier. To tutaj odpalasz silnik graficzny, Photoshopa, Maxa i inne bajery potrzebne do stworzenia gry. W tym momencie zaczynasz przechodzić z ogólnej wizji na bardziej szczegółową - zaczyna się praktyka i zabawa. Powstaje prototyp i wszystkie elementy potrzebne do złożenia gry, jak i wstępną wersja samej gry.
 
Najważniejsze zadania do opracowania podczas tego etapu to:
 
  • Tryby rozgrywki, czyli określenie co gracz będzie mógł robić w danym momencie gry i co go w danej chwili może spotkać/czego może doświadczyć
  • Główny bohater gry (jeśli takowy istnieje)
  • Świat gry
  • Mechanika podstawowa, czyli reguły i algorytmy w grze
  • Zaprojektowanie poziomów
  • Fabuła
 
Pamiętaj, że moment przejścia z etapu koncepcyjnego do projektowego to chwila krytyczna dla całego projektu. W tym momencie najważniejsze decyzje zostają podjęte i nie ma odwrotu, trzeba iść dalej. Musisz być pewny, że nie będziesz chciał zmienić żadnej z tych decyzji w przyszłości trwania projektu, zanim przyjedziesz do etapu produkcyjnego.
 

ETAP 3 - ULEPSZANIE

 
Gdy walecznie przejdziesz przez wszystkie przeciwności losu podczas etapu koncepcji oraz produkcji (jak Tommy Lee Jones w "Ściganym")  i dumnie stwierdzisz, że właśnie stworzyłeś wersję Alpha swojej gry i nic już więcej do niej dodać nie możesz (na obecną chwilę)... Gratuluję, właśnie rozpocząłeś najgorszy etap podczas tworzenia gry, czyli - etap ulepszania.
 
To moment w którym kończy się dodawanie do gry wszystkich ficzerów, a zaczyna ich usuwanie. 🙂
 
Rozpoczyna się proces wyszukiwania i naprawiania błędów jakie występują w grze, modyfikowania mechaniki, aby działała jak najlepiej, na dopieszczaniu detali gry. Od tej chwili testowanie wychodzi na pierwszy plan projektu.
 
Na tym etapie Twoja gra zaczyna nabierać szlifu, który odróżnia gry dobre od tych naprawdę dobrych. Pamiętaj, że etap ulepszania to proces usuwania, a nie dodawania. Nie dodajesz nowych bajerów, lecz usuwasz błędy i powodujesz, że gra zaczyna lśnić, jak złote zęby Popka w świetle jupiterów. 😉
 

ETAP PRODUKCJI WSTĘPNEJ

 
Istnieje jeszcze jeden etap pomiędzy etapem koncepcyjnym, a produkcyjnym. Często jest on przypisywany do samego etapu koncepcji, lub produkcji, lecz myślę że można go wyodrębnić, ponieważ jego założenia są trochę inne.
 
Etap wstępnej produkcji to moment odpowiedzialny za planowanie całego przedsięwzięcia. Podczas niego opracowuje się budżet gry, harmonogram pracy i wymagania dotyczące zespołu.
 
To wszystkie etapy, które spotkasz przy każdym projekcie gry wideo. Są po prostu niezbędne i są częścią samej gry.
 
Mam nadzieję, że udało mi się przybliżyć Tobie, proces projektowy i wiesz już od czego zacząć tworzenie własnej gry. Na pewno omówię w przyszłości dokładniej każdy z tych  etapów.
  
A tymczasem.
 
Trzymaj się ciepło! 😀
 
A może uważasz że warto wyodrębnić jeszcze jakiś etap podczas produkcji gry wideo? ;>
Jeśli tak, śmiało podziel się tym w komentarzu, lub napisz do mnie maila.
Hubert Knochowski

Aktywny wolny strzelec do zadań specjalnych z dziedziny sztuk wizualnych i nie tylko. Proaktywny do przesady. Solidny, odważny perfekcjonista. Ambitny, błyskotliwy i odpowiedzialny. Kreatywny entuzjasta idei. KO-MU-NI-KA-TY-WNY ekstrawertyk, pełen pasji do tworzenia czegoś z ____ .

Powiązane wpisy