Czym jest harmonia w grze, czyli jak stworzyć spójną całość przekazu?

Czym jest harmonia w grze, czyli jak stworzyć spójną całość przekazu?
 Dobre gry i światy w nim zawarte charakteryzują się jedną istotną rzeczą -HARMONIĄ. To ona buduje w nas wrażenie, że wszystkie elementy w grze tworzą pojedynczą, spójną całość. Czy jesteś projektantem, lub graczem, na pewno pragniesz tego, aby gry z którymi masz styczność dostarczały sobą tej jakości, która rozmywa granice pomiędzy rzeczywistością, a grą i kreuje ład i symetrię w Twojej grze. Mam rację? No właśnie ;). Tylko czym jest harmonia w grze?

Co oznacza harmonia?

     Kiedy odpalisz sobie  słownik języka polskiego dowiesz się, że harmonia to właściwy porządek i dopełnianie się pewnych elementów składających się na jakąś całość. Okey, brzmi sensownie i nawet można się z tą definicją odwołać do gier wideo. Jest gra, na grę składają się jej różne elementy: mechanika, fabuła, grafika, muzyka itp., każda z tych części musi oddziaływać pomiędzy sobą i tworzyć całość (czyt. grę). Tylko jak sprawić, aby ta całość była faktycznie harmonijna?
 

     W jaki sposób wyczuwamy harmonię?

 
     Uwaga! Polecę teraz mocno filozoficznie, ale określenie tego, skąd bierze się ta harmonia w niektórych grach, jest jak pierwsza próba jedzenia sushi pałeczkami - no nie da się normalnie i naturalnie. Taka sytuacja. 😉
     Na początku zastanówmy się w jaki sposób grając, wyczuwamy, że wszystko ze sobą współpracuje? Przez zmysł i intuicyjne doświadczenie, bo harmonia to coś, co możesz odczuwać. Jest czymś, nie do podrobienia i tak naprawdę nie jest Ci potrzebny nikt, kto mógłby Ci powiedzieć, czy ona istnieje, czy też nie. To Twoje subiektywne doświadczenie z grą. Jeden ją poczuje, drugi nie, tak samo jak ze sztuką, pierwszy uzna coś za dzieło, drugi stwierdzi, że to kaszana.
 

Skąd bierze się harmonia?

Źródłem harmonii są decyzje projektowe oparte na poczuciu proporcji. Click To Tweet
     Dobra, ale skąd się ona w nas bierze? Nie przychodzi przez marketing i udaną reklamę, nikt jej nam nie wmówi, nie kreuje się też przypadkiem. Więc jak? Otóż, rodzi się ona przez postawiony sobie cel, ze strony projektantów i jedno kluczowe pytanie: "DLACZEGO?". Jej źródłem są decyzje projektowe oparte na poczuciu proporcji i trafności, a sama harmonia tworzy rezonans emocjonalny z odbiorcami.
 
     Wiedźmin. Gra, która bez wątpienia charakteryzuje się harmonią, ponieważ RED'zi od początku mieli wizję przygody, którą chcą przeżyć i doskonale wiedzieli czym jest harmonia w grze. Stworzyli świat pełen, tej harmonijnej magii, do którego gracze mogą się emocjonalnie odnosić. Przeciwstawili się pokusie efekciarstwa, a każda wprowadzona rzecz w grze (czy to funkcjonalność, lub część fabuły), była poparta pytaniami: "Dlaczego właśnie to, ma się znajdować w tej grze", "Jaka jest tego rola?", "Co to wnosi do gry?".
 

 Dlaczego, Dlaczego, Dlaczego?

Kluczem do harmonii jest dziecięca ciekawość i siła przeciw pokusom dodawania do swoich gier… Click To Tweet

Projektując gry wideo, bądź jak małe dziecko pełne ciekawości do otaczającego go świata. Pytaj sam siebie: "Dlaczego ta rzecz powinna znaleźć się w mojej grze?", a odpowiedź na to pytanie powinna być zgodna z ogólną wizją całości Twojej gry.
 
Kluczem jest mieć w sobie dziecięcą ciekawość i siłę przeciw pokusom dodawania do swoich gier fałszywych i niepotrzebnych elementów. Tego życzę Tobie i sobie, a jeśli masz jakieś dodatkowe pytania to - DLACZEGO nie zadać ich w komentarzu, albo nie napisać do mnie maila? 😉
 
      Tymczasem, trzymaj się ciepło! 😀
Hubert Knochowski

Aktywny wolny strzelec do zadań specjalnych z dziedziny sztuk wizualnych i nie tylko. Proaktywny do przesady. Solidny, odważny perfekcjonista. Ambitny, błyskotliwy i odpowiedzialny. Kreatywny entuzjasta idei. KO-MU-NI-KA-TY-WNY ekstrawertyk, pełen pasji do tworzenia czegoś z ____ .

Powiązane wpisy