Jakie są elementy zespołu projektowego – INTRODUCE

Jakie są elementy zespołu projektowego – INTRODUCE

Początek stworzenia 

Jakie są elementy zespołu projektowego?


Zacznijmy od krótkiego wstępu. Podejrzewam, że duża część grup, które chcą zrealizować jakiś projekt, nie zastanawiają się nad tym kto jaką rolę powinien pełnić w całym zespole, aby:

  • stworzyć jakiś produkt,
  • wykonać go w określonym czasie,
  • a przy tym wszystkim nie skakać sobie wzajemnie do gardeł kiedy coś nie działa.

 

Podchodząc prywatnie do projektu wszyscy często zapominamy o tym, że nikt nie może odpowiadać za wszystko, czy odpowiadać za wspólnie określony obszar.

Pamiętasz czym jest grupa?

W szkołach, czy to na uczelniach część osób, które próbują przekazać nam jakąś wiedzę, zleca zadanie do wykonania w grupie. Zazwyczaj prowadzący przydziela każdemu jakieś zadania, ale jest też druga możliwość. Podział zadań wewnątrz grupy, bez interakcji z zewnątrz. W drugim przypadku zawsze znajdzie się osoba, która nie wnosi żadnego wkładu do grupy. Kolejne osoby wnoszące coś do grupy to:

  • mędrzec, który zrobi większość pracy za całą grupę,
  • osoba uzupełniająca swoją wiedzą, wiedzę mędrca (przecież nikt nie zjadł wszystkich rozumów ), lub zwyczajnie stara się pomóc, w miarę swoich możliwości,
  • referujący, który przedstawi/zaprezentuje efekt końcowy, a w razie potrzeby będzie bronił przedstawionej prezentacji (ma gadane 😉 ).

 

Powyższy przykład jest z moich prywatnych doświadczeń i podejrzewam, że spora część z Was była kiedyś w takiej grupie, lub miała okazję ją obserwować. Przytoczyłem go by pokazać, że od początku wszyscy starają się nam z lepszym, lub gorszym skutkiem wpoić zasady pracy w grupie, ale kiedy samodzielnie chcemy realizować jakiś projekt to kompletnie o tym zapominamy i prędzej czy później w grupie zaczynają powstawać napięcia między członkami, a praca nie idzie tak jak powinna.

Jak tworzyć zespół?

Każdy powinien wiedzieć za co jest odpowiedzialny i na czym będzie polegać większa część jego pracy. Click To Tweet

W wielu przypadkach początek każdego projektu zaczyna się od rzucenia pomysłu wśród znajomych i przejściu do pracy. To błąd! Pomysł jak najbardziej powinien być pierwszym krokiem przy pracy, ale po obrobieniu go i zaprezentowaniu zainteresowanym powinniśmy się zatrzymać. Mając mniejszą lub większą grupę współpracowników, należy przede wszystkim wspólnie w całym gronie ustalić zakres odpowiedzialności. Spytacie po co? Odpowiedź jest prosta – każdy powinien wiedzieć za co jest odpowiedzialny i na czym będzie polegać większa część jego pracy. Dzięki temu z grupy mniej lub bardziej przypadkowych ludzi zaczynamy tworzyć zespół.

Grupa vs zespół

Zespół to ludzie, którzy są świadomi postawionego sobie celu oraz zadań, które leżą na ich barkach. Click To Tweet

Powyższy akapit nie odkrywa koła na nowo, ani nie sprawi że ktoś będzie mądrzejszy – przecież większość z nas o tym doskonale wie, ale.. Zawsze jest przecież jakieś ale, nie stosujemy tego w swoich pracach. Użyłem dwóch pojęć: grupa i zespół.  Wyjaśnijmy oba pojęcia. Zaglądając na stronę Wiki możemy przeczytać, że grupa to zbiór jednostek, które łączą istotne stosunki społeczne. Zaglądając na kolejny link z Wikipedii, zauważymy że zespół to grupa, której wszyscy członkowie mają wspólny cel i jest przez nich wszystkich dostrzegany, ale posiadają też jawny podział zadań.

Podsumowanie

Czym więc od grupy może różnić się zespół? Mam nadzieję, że każdy zauważył różnicę między zespołem a grupą. Zespół to ludzie, którzy są świadomi postawionego sobie celu oraz zadań, które leżą na ich barkach. Grupa to ludzie dążący do wspólnego celu, ale bez racjonalnego podziału ról i obowiązków.

To będzie pierwsza część cyklu traktującym o zespołach, w następnych artykułach wymienię składowe zespołu, wskazując moim zdaniem - standardowy zakres obowiązków, w ramach danej roli. Jeśli macie jakieś spostrzeżenia co do tego artykułu, lub uwagi bardziej lub mniej konstruktywne – feel free 🙂 ! Dzięki temu i Ty również staniesz się częścią naszego zespołu.

Patryk Witkowski

Zamiast stać i patrzeć jak wszyscy obmyślają różne plany wolę sprawdzić je wszystkie w praktyce. Jestem alegorią Syzyfa z tą różnicą, że jestem w stanie dopiąć każde zadanie do końca.

Powiązane wpisy